دومـین صنعت بزرگ فیلمسازی جهان، دانلود زیرنویس فیلم هندی ملکه مارها 1 و 2 قطعا سینمای هندوستان است. دانلود زیرنویس فیلم هندی ملکه مارها 1 و 2 مـیگویند درون هند به منظور بسیـاری از مردم، سینما از نان شب واجبتر است. دانلود زیرنویس فیلم هندی ملکه مارها 1 و 2 با اینکه سینمای هند اکثراً به منظور مصرف داخلی فیلم تولید مـیکند، اما این سینما از گذشتههای دور درون ایران و کشورهای عربی طرفداران زیـادی دارد. که تا همـین دهههای اخیر خود دستاندرکاران سینمای هند هم باور نمـید کـه فیلمهایشان درون جایی خارج از آسیـا بیننده داشته باشد. اما چندین سال پیش شاهرخ خان ستارهی سینمای بالیوود کـه برای اکران فیلمش، “ام شانتی ام” بـه جشنواره برلین رفته بود. وقتی با بیخیـالی بر روی فرش قرمز قدم مـیزد، با فریـاد مردمـی کـه از او استقبال مـیکنند، متعجب مـیشود. بـه گفته شاهرخ خان ان آلمانی از ان هندی بلندتر فریـاد مـیزدند.
قبل از انقلاب کـه اکران فیلمهای خارجی مجاز بود، سینمای هند سهم ویژهای از فروش سینمای ایران را بـه خود اختصاص مـیداد. بعد از انقلاب و ممنوعیت اکران فیلمهای خارجی، فیلمهای هندی بـه طور غیرمجاز و بر روی نوارهای بتامو ویاچاس بـه خانـههای مردم راه پیدا د. به منظور ما کـه سن و سالمان بـه دیدن فیلم هندی درون سالن سینما نمـیرسد، فیلم هندی درون ویدئو همـیشـه جزئی از نوستالژی دوران کودکیمان است. فیلمهایی کـه قهرمانانش بدون توجه بـه داستان و موقعیت، ناگهان زیر آواز مـیزنند و شروع بـه مـیکنند.
فیلمهای زیـادی هستند کـه در خاطرهی کودکی ما جا گرفتهاند، من 10 که تا از مـهمترین و معروفترین آنـها را (قبل از سال 2000) به منظور معرفی بـه دوستان کم سن و سالتر و یـادآوری بـه دوستان قدیمـی انتخاب کردهام. فیلمهای دیگری هم مـیتوانستند درون این لیست جا بگیرند، از سینمای قبل از انقلاب مثل مادر، آواره، نام من دلقک است، از سینمای ویدئویی دهه 60 و 70 قربانی، اولاد، قدرت و ایمان، دروغگوی بزرگ، از تلویزیون بعد از انقلاب مشعل و شطرنجبازان و از سینمای سالهای کمـی نزدیکتر دوداس، گاهی خوشی گاهی غم، کهی الوداع ناکهنا (هرگز نگو خداحافظ).
10 فیلم نوستالژیک هندی بـه ترتیب سال تولید:
1) آقای 420 (Shree 420)، کارگردان: دانلود زیرنویس فیلم هندی ملکه مارها 1 و 2 راج کاپور، 1955
بازیگران: راج کاپور، نرگس
خلاصه داستان: پسر جوان روستایی بـه دنبال سرنوشتش بـه شـهر مـیآید و با معلمـی جوان آشنا مـیشود، اما زنی افسونگر او را بـه کارهای خلاف مـیکشاند. فیلم با برگشت مرد جوان بـه دامان عشق و معصومـیت بـه پایـان مـیرسد.
توضیح: داستان همـیشـه مورد علاقهی شرقیها، مثلث عشقی مرد ساده، ساده و زن فریبکار و عاقبت خوش. آهنگ معروف “اینچیکه دانا” کـه سالها بـه عنوان نماد فیلم هندی درون ایران استفاده مـیشد، یکی از آهنگهای این فیلم است.
2) سنگام (Sangam)، کارگردان: راج کاپور، 1964
بازیگران: راج کاپور، راجندرا کومار، ویجینتیمالا
خلاصه داستان: داستان یک مثلث عشقی، دو دوست همزمان عاشق یک مـیشوند و یکی فداکاری مـیکند. اما پایـان داستان غمانگیز است.
توضیح: راج کاپور اسطورهی سینمای هند کـه همـیشـه بین سینمای هنری و گیشـه درون نوسان بود، ملودرامـی مـی سازد کـه تا سالها اشک تماشاگران سینما را درمـیآورد. بعدها بارها درون سینمای هند و ایران، این داستان دوبارهسازی شد. بنابر شنیدهها (از منابع نیمـه موثق) سنگام بـه هنگام اکران درون ایران بسیـاری از رکوردهای فروش را جا بـه جا کرد.
3) بیـا درون آغوشم (Aa Gale Lag Jaa)، کارگردان: منموهان دسای، 1973
بازیگران: شاشی کاپور، شرمـیلا تاگور
خلاصه داستان: عشق یک پسر از طبقه پائین و یک متمول. پسر به منظور نجات جان از یخزدگی با او مـیشود، فرزند حاصل پیش پدر و دور از مادر مـیماند. سالها بعد پدر و فرزند و مادر دوباره همدیگر را ملاقات مـیکنند و به هم مـیرسند.
توضیح: ماجرای بچهدار شدن ناخواستهی یک زوج کـه یکی از عجیبترین داستانهای تاریخ سینماست، بـه همراه صحنـه بر روی یخ زوج جوان فیلم و صحنـهی پایـانیندی اشکانگیز وصال دوبارهی عشاق، آن را بین تماشاگران ایرانی محبوب کرد.
4) شعله (Sholay)، کارگردان: رامش سیپی، 1975
بازیگران: درمندرا، آمـیتا باچان، هما مالینی، امجد خان
خلاصه داستان: بـه درخواست یک پلیس بازنشسته، دو قانوناجیر مـیشوند از اهالی یک روستا درون برابر راهزنان حفاظت کنند. هر دو درون روستا عاشق مـیشوند، اما قرار نیست هر دو زنده بمانند.
توضیح: شبهوسترن سینمای هند کـه اقتباسی آزاد از فیلم هفت دلاور (The Magnificent Seven) کـه خود برداشتی از هفت سامورایی (Seven Samurai) بود. با نگاهی بـه فیلمهای بوچیدی و ساندنس کید (Butch Cassidy and The Sundance Kid) و این گروه خشن (The Wild Bunch). تلفیق سه ژانر حادثهای و رمانس و کمدی هم درون هند و هم درون ایران تماشاگران زیـادی را بـه سالنهای سینما کشاند و از آمـیتا باچان ستارهای شکستناپذیر ساخت. از نقاط قوت اصلی فیلم شخصیت منفی فیلم (جبار سینگ) بود (با بازی امجد خان و دوبله خوب اکبر زنجانپور) کـه در ایران بـه ضربالمثل تبدیل شد. صحنـهی و آواز معروف آن “ بر روی شیشـه”.
5) امر اکبر آنتونی (Amar Akbar Anthony)، کارگردان: منموهان دسای، 1977
بازیگران: آمـیتا باچان، ریشی کاپور، وینود کانا، پروین بابی
خلاصه داستان: سه برادر درون کودکی از پدر و مادر و از همدیگر جدا مـیشوند. سالها بعد وقتی یکی مسیحی، یکی مسلمان و یکی هندوست، همدیگر را پیدا مـیکنند و برای مقابله با تبهکاران با هم متحد مـیشوند.
توضیح: داستان بارها تعریف شدهی سینمای هند، برادرانی کـه در کودکی همدیگر را گم مـیکنند و در بزرگسالی بـه هم مـیرسند اما با طعم گفتگوی ادیـان و طنزی کـه در فیلم جا افتاده، بـه همراه آهنگ معروف “امر اکبر آنتونی”.
6) قانون (قدرت) (Shakti)، کارگردان: رامش سیپی، 1982
بازیگران: آمـیتا باچان، دلیپ کومار
خلاصه داستان: پسری کـه از پدر پلیسش دل خوشی ندارد، بـه تبهکاران ملحق مـی شود. پدر و پسر درون مقابل هم قرار مـیگیرند، پدر وظیفهشناس حتما قانون را اجرا کند.
توضیح: فیلمـی کـه برخلاف بقیـهی فیلمهای لیست از تلویزیون ایران پخش و معروف شد، بدون صحنـه های و آواز. آمـیتا باچان (با دوبلوری استاد خسروشاهی) کـه نامش درون این فیلم “ویجی” بود که تا سالها درون ایران بـه این نام شناخته مـیشد.
7) ملکه مارها (نگین) (Nagina)، کارگردان: هارمش مالهوترا، 1986
بازیگران: سریدوی، ریشی کاپور، امریش پوری
خلاصه داستان: پسری متمول بعد از سالها بـه شـهرش بازمـیگردد. عاشق ی مـیشود و با او ازدواج مـیکند، غافل از اینکه ملکهی مارهاست و مارگیری قدرتمند بـه دنبال شکار او.
توضیح: ملکهی مارها بـه غیر از ماجراهای عاشقانـه کمـی هم جادو درون ترکیب خود دارد و بازیگر درشت چشم و زیبایی کـه تازه درون حال اوجگیری است، سریدوی. صحنـه و آواز همراه با مارگیری از صحنـههای مورد توجه فیلم است. بـه دلیل موفقیت فیلم قسمتهای 2 و 3 آن نیز ساخته شد.
8) دل (Dil)، کارگردان: ایندرا کومار، 1990
بازیگران: امـیر خان، مادهوری دیکشیت
خلاصه داستان: و پسری جوان کـه عاشق هم هستند بـه دلیل مخالفت خانوادهی نمـیتوانند ازدواج کنند، بعد از خانـه فرار مـیکنند. اما خانوادهی آنـها را رها نمـیکنند.
توضیح: ملودرام اشکانگیز بـه سبک لیلی و مجنون، عشاق جوانی کـه عاقبتی تلخ دارند، داستان مورد علاقهی ایرانیها. با دو ستارهی خوشچهره و نوظهور سینمای هند.
9) لمحه (Lamhe)، کارگردان: یـاش چوپرا، 1991
بازیگران: آنیل کاپور، سریدوی
خلاصه داستان: مرد جوانی کـه برای بـه دست آوردن عشق ی شکست خورده است، ترک دیـار مـیکند. سالها بعد کـه به کشور برمـیگردد، با عشق سابقش کـه مرده، مواجه مـیشود و با فرزند عشق از دست رفته، دوباره عشق را تجربه مـیکند.
توضیح: ملودرامـی با موضوعی بحثانگیز بـه کارگردانی یـاش چوپرا از مـهمترین کارگردانان و تهیـهکنندگان سینمای هند. بـه نظر مـیرسد داستان عجیب فیلم (ایجاد رابطه با فرزند عشق دوران جوانی) بـه موفق شدن فیلم کمک زیـادی کرده است.
10) کوچ کوچ هوتاهه (چیزی اتفاق مـیافتد) (Kuch Kuch Hota Hai)، کارگردان: کران جوهر، 1998
بازیگران: شاهرخ خان، کاجول، رانی موکرجی
خلاصه داستان: ی 8 ساله نامـهای از مادر مردهاش پیدا مـیکند کـه در آن مادرش داستان عشق همکلاسی دوران مدرسهاش را بـه پدرش شرح داده است. بچه سعی مـیکند پدرش را بـه دوست قدیمـیاش برساند و موفق مـی شود.
توضیح: مقدمـهی ورود سینمای هند بـه هزارهی دوم، این فیلم آن سال تمام جایزههای سینمای هند را از آن خودش کرد و رکورد فروش را شکست و شاهرخ خان بـه بالاترین نقطهی سینمای هند پرتاب کرد. مثلث عشقی دو و یک پسر، عشق دوران مدرسه و برخلاف سنگام پایـان خوش، آن چیزی بود کـه مردم درون قرن 21 دوست داشتند. صحنـه و آواز معروف سه نفره با آواز “کوچ کوچ هوتا هه”.
تا یکی دو دهه پیش سینمای هند فقط به منظور تولید داخل فیلم تولید مـیکرد و به غیر از ساتیـاجیترای کارگردانی با اعتبار جهانی دیگری درون آن اطراف بـه چشم نمـیخورد. سینمای هند پر هست از اشکالات ساختاری و منطقی، کلیشـههایی کـه به راحتی مـیشود آنـها را حدس زد، شخصیتهایی کـه منطقی رفتار نمـیکنند یـا قدرت فراانسانی دارند. از هر فیلم بالیوودی مـیشود صدها اشکال فنی گرفت، درون تمام ساختارها از فیلمنامـه و کارگردانی گرفته که تا بازیگری، تدوین ، طراحی صحنـه و لباس و . . . اما نباید فراموش کنیم کـه همـین سینمای سر که تا پا اشکال، مورد علاقهی حداقل یک مـیلیـارد نفر درون هند و تعداد زیـادی درون نقاط مختلف دنیـا، مخصوصاً ایران است.
در ایران بـه خاطر نزدیکی فرهنگ شرقی هند بـه ما، آشنا بودن قهرمانان، استفاده بسیـار کم از صحنـههای بیپردهی ، استفاده بیحد و حصر از صحنـههای و آواز و پایـان خوش داستان همـیشـه فیلمهای هندی گزینـهای به منظور تماشا بوده و هست. شاید درون حال حاضر بسیـاری از دوستان روشنفکر بـه محض شنیدن اسمـی از سینمای هند روی ترش مـیکنند و کلمات تحقیرآمـیز را پشت هم قطار مـیکنند، اما ما فراموش نمـیکنیم کـه قسمتی از کودکی ما با همـین داستانهای بیمنطق و شل و ول ساخته شده است.
[10 فیلم هندی کـه دوست داشتیم - شبگارشبگار دانلود زیرنویس فیلم هندی ملکه مارها 1 و 2]
نویسنده و منبع: بهزاد طالبی | تاریخ انتشار: Tue, 24 Jul 2018 15:57:00 +0000